FLASH1 Teos_ Anu Raatikainen - Medium Kuvaaja_ Ainu Palmu.jpg

SUOMEN
VALOTAITEEN SEURA

Anu Raatikainen - Medium, taustalla Alexander Salvesen - Flying dreams.

Kuva: Ainu Palmu

FINLAYSONIN VIDEOTEOSSARJA
SUOMEN VALOTAITEEN SEURA FLASH JA KESKINÄINEN TYÖELÄKEYHTIÖ VARMA

Tampereen Finlaysonin alueen Kuusvooninkisen seinään heijastetaan talvikauden 2023–2024 aikana viisi valoteemaista videoteosta, kukin kuukauden kerrallaan. Seuran näyttelytyöryhmä valitsi teokset jäsenistölle suunnatun haun perusteella. Teokset käsittelevät valoa eri tavoin: tutkimuskohteena, materiaalina, visuaalisena elementtinä ja valona sellaisenaan. Mukana on valomaalausta, luontokuvaa, neulanreikäkameroita ja abstraktia valoa.

Teokset ovat vapaasti nähtävissä Väinö Linnan aukiolla syyskuusta marraskuuhun ja tammikuusta helmikuuhun, ja parhaimmillaan ne näkyvät illan hämärtyessä. Teokset on nähtävillä joka ilta kello 22 asti. Tapahtuma tuotetaan yhteistyössä Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varman kanssa.

Teokset:

Syyskuu 2023: Arttu Nieminen: Ilmestys

Valon sävy, laskevan auringon maalaamat pitkät varjot ja heijastukset johdattavat tunturikoivun luo, pienen lähteen äärelle, tunturien katveeseen.

Lokakuu 2023: Hannu Huhtamo: Eutierria
Tavanomainen metsä muuttuu näyttämöksi alitajunnasta kumpuaville kuville, jotka liikkuvat unimaailman ja todellisuuden välillä.

Marraskuu 2023: Anna Björklund: Light Beings
Neulanreikäkameroilla kuvatut videot esittävät valon kolmiulotteisena elävänä olentona.

Tammikuu 2024: Sampsa Pirtola: III
III on osa viisiosaista teoskokonaisuutta, joka tunnustelee valon olemusta sekä sen käsitteellistä varjoa.

Helmikuu 2024: Juan Kasari: Absence III
Kasarin abstrakti teos yhdistää valon ja tilan elementtejä yhä muuttuvassa kompositiossa.