FLASH1 Teos_ Anu Raatikainen - Medium Kuvaaja_ Ainu Palmu.jpg

SUOMEN
VALOTAITEEN SEURA

Anu Raatikainen - Medium, taustalla Alexander Salvesen - Flying dreams.

Kuva: Ainu Palmu

HILLITÖN VALO - BOISTEROUS LIGHT 1.11.2023-7.1.2024
HYVINKÄÄN TAIDEMUSEO JA SUOMEN VALOTAITEEN SEURA FLASH

Miltä näyttää viherkasvin kontrolloima valoshow tai virtuaalinen valo? Voiko 1800-luvun merimaalauksen tai tähtienvälisen avaruusmatkan tunnelman tavoittaa valon avulla?

Hyvinkään taidemuseon ja Suomen valotaiteen seura FLASHin yhdessä järjestämässä näyttelyssä tutkaillaan valotaiteen hillitöntä, leikkisää ja kokeilevaa puolta. Eri tyylein ja tekniikoin toteutetut teokset heijastelevaa maailmaa ja aikamme ilmiöitä, esittelevät valotaiteen nykytekijöiden monimuotoisuutta sekä suuntaavat katsetta tulevaan. Näyttely avataan 1.11.2023 ja se on esillä Hyvinkään taidemuseossa 7.1.2024 asti. Hyvinkään taidemuseo sijaitsee Museokeskus Taikassa, Hyvinkään keskustassa. Näyttelytilassa on hyvä saavutettavuus: museoon pääsee julkisilla liikennevälineillä ja näyttelytila on esteetön.

Näyttelyssä valoa ja väriä syystalven pimeyteen tuovat taiteilijat Janne Ahola, Meri Ekola, Fern Orchestra, Jukka Hautamäki, Kimmo Karjunen, Juan Kasari, Annikki Luukela, Ainu Palmu, Ilkka Paloniemi, Pasi Rauhala, Tomasz Sekular, Jere Suontausta ja Antti Tolvi.

Hyvinkään valotaidenäyttelyn tavoitteena on edistää valotaiteen ja sen tekijöiden asemaa ja antaa kävijöille taiteellisesti kiinnostava sekä vaikuttava kokemus. Valo ja valotaide voivat aktivoida kokijassa myös moniaistisia ja tilallisia vaikutelmia, sekä avata uusia näkökulmia kuvataiteeseen.