FLASH1 Teos_ Anu Raatikainen - Medium Kuvaaja_ Ainu Palmu.jpg

SUOMEN
VALOTAITEEN SEURA

Anu Raatikainen - Medium, taustalla Alexander Salvesen - Flying dreams.

Kuva: Ainu Palmu

FLASH4 - Tulossa 2024

Suomen valotaiteen seura FLASH järjestää neljännen suomalaista valotaidetta esittelevän biennaalin marraskuussa 2024.

Tukijat

Biennaalia tukevat Art Area Finlayson, Otto A. Malmin lahjoitusrahasto, Operaatio Pirkanmaa, Tiftö-säätiö ja Normet.

Kuraattori

Biennaalin 2024 kuraattoriksi valittiin mänttäläinen KuM Krister Gråhn. Gråhn on työskennellyt kuvataiteilijana vuodesta 2001. Hän valmistui Kuvataiteen maisteriksi Kuvataideakatemian kuvanveistonlaitokselta vuonna 2009. Gråhn on tuottanut ja kuratoinut erilaisia näyttelykonsepteja vuodesta 2004 ja opiskelee tällä hetkellä Taideyliopiston Praxis -Master’s Programme in Exhibition Studies -ohjelmassa. Vuonna 2021 Gråhn valmistui Rasekosta museomestariksi. Gråhn työskentelee taidekentällä erilaisissa positioissa aina ruohonjuuritasolta säilyttävän kokoelmatoiminnan instituutioihin johtotähtenään se, että kuvataide on olennainen osa yhteiskuntaa.

Teemana uusi pimeä

“Näyttelyn teema Uusi pimeä käsittelee ihmisen ja yhteiskunnan irtaantumista päivänkierrosta keinotekoista valoa lisäämällä. Ihmisen rytmi ei ole perustunut vuorokauden tai vuoden kierron valon rytmiin enää aikoihin. Fossiiliset polttoaineet ovat mahdollistaneet lähes rajattoman valon lisääntymisen, mutta sitä kautta saavutettu ylimääräinen valo uhkaa johtaa uuteen pimeään.“

Biennaalin taiteilijat on valittu sekä avoimen haun kautta että kutsumalla. Taiteilijat julkistetaan keväällä 2024.

FLASH-biennaali on aikaisemmin järjestetty kolme kertaa. Näyttelyn tavoitteina on edistää suomalaisen valotaiteen näkyvyyttä, edistää vaikutteiden leviämistä, yhdistää valotaiteen kenttää ja ennen kaikkea nostaa valotaiteen sisältö sen ansaitsemaan osaan.

Kuvia tilasta: